CV

Cornelia Beskow är en ung svensk sopran som tog solistexamen från Operaakademiet i Köpenhamn i juni 2012. Som examen gjorde hon Donna Elvira i Don Giovanni och Tatjana i Eugen Onegin, och i december samma år debuterade hon på Det Kongelige Teater som Hanräven i Janáčeks Den listiga lilla Räven, i regi av Francesco Negrin och under musikalisk ledning av Thomas Søndergård. Man har även kunnat se henne på Ystadoperan som Lola i Cavalleria Rusticana, och sommaren 2013 sjöng hon Wellgunde i den kritikerrosade uppsättningen av Rhenguldet på Dalhalla i regi av Marcus Jupither och med Patrik Ringborg som dirigent.

Cornelia har ett stort intresse för romansinterpretation, och var Vadstena Akademiens "Lieder artist in recidence"-stipendiat 2011. Hon har haft många uppskattade romanskonserter runt om i Sverige och Danmark och i juni 2013 gjorde hon Wesendoncklieder i Tivolis Koncertsal i Köpenhamn med Lyngby-Taarnby Symfoniorkester under ledning av Per-Otto Johansson.

Operasolisterna vid den Kungliga Operan i Stockholm uppmuntrade Cornelia med Joel Berglund-stipendiet 2010, och sedan dess har hon har erhållit ett flertal studiestipendier från bl.a. Det Kongelige Danske Musikkonservatorium och Kungliga Musikaliska Akademien. 2011 blev hon utsedd till Christina Nilsson-stipendiat, och i juni 2013 mottog hon Sixten Gemzéus stipendium. 2014 blev hon utsedd till Anders Walls Confidencen-stipendiat, och mottog även Svenska Wagnersällskapets Bayreuthstipendim. Senast erhöll hon Barbro Saléns stora stipendium på Kungliga Operan i Stockholm, med motiveringen "Ett exceptionellt röstmaterial med ett innerligt uttryck som berikar och berör och pekar framåt mot en betydande sångarkarriär."

Hösten 2013 började Cornelia på Masterprogrammet på Operahögskolan i Stockholm, samtidigt som hon fortsatte sina sångstudier för docent Susanna Eken i Köpenhamn. Säsongen 14/15 kombinerade hon sina studier med engagemang som gästsolist på Det Kongelige Teater, i rollen som Marianne Leitmezerin i Rosenkavalieren och Axinja i Lady Macbeth från Mtsensk. Då fick hon tillfälle att arbeta med regissörerna Marco Arturo Marelli och Peter Konwitschny, samt dirigenterna Michael Boder och Alexander Vedernikov. I maj 2015 sjöng hon Santuzza i Cavalleria Rusticana tillsammans med Norrköpings Symfoniorkester och dirigenten Michael Francis.

Säsongen 15/16 återkom hon till DKT som ”Der Hüter der Schwelle des Tempels” i Die Frau ohne Schatten och därefter debuterade hon på Kungliga Operan i Stockholm som Donna Elvira i Don Giovanni. Säsongen 16/17 sjunger hon Sister Rose i Dead Man Walking på Det Kongelige Teater i Köpenhamn och rolldebuterar som Sieglinde i Valkyrian på Kungliga Operan i Stockholm. Sommaren 2017 återkommer hon till Sieglinde i en ny Ring på Den Ny Opera i Esbjerg, och nästa säsong väntar bland annat Chrysothemis i Elektra på Kungliga Operan i Stockholm.

 

UTBILDNING

2013-2015 Operahögskolan i Stockholm, Masterprogrammet

2009-2012 Operaakademiet vid Det Kongelige Teater i Köpenhamn

2006-2009 Vadstena folkhögskolas sånglinje

2002-2005 Lilla Akademiens Musikgymnasium

1996-2002 Adolf-Fredriks Musikklasser

 

ROLLER PÅ SCENEN

Donna Elvira, Don Giovanni, Mozart (Kungliga Operan)

Santuzza, Cavalleria Rusticana, Mascagni (Operahögskolan/Norrköpings symfoniorkester)

Tempelväktarinnan, Kvinnan utan skugga, Strauss (Det Kongelige Teater)

Axinja, Lady Macbeth from Mtzensk, Sjostakovitj (Det Kongelige Teater)

Marianne Leitmezerin, Der Roenkavalier, Strauss (Det Kongelige Teater)

Wellgunde, Rhenguldet, Wagner (Dalhalla)

Hanräven, Den listiga lilla räven, Janáček (Det Kongelige Teater)

Lola, Cavalleria Rusticana, Mascagni (Ystadoperan)

Tatjana, Eugen Onegin,Tjajkovskij (Operaakademiet)

Annina, La Traviata, Verdi (praktik på Det Kongelige Teater)

Marenka, Brudköpet, Smetana (Operaakademiet)

 

ROLLER UNDER INSTUDERING

Grevinnan, Figaros bröllop, Mozart

Chrysothemis, Elektra, Strauss

Agathe, Friskytten, von Weber

Elsa, Lohengrin, Wagner

Sieglinde, Valkyrian, Wagner

Destemona, Othello, Verdi